Känslofällan

Känslor, tankar och beteenden är sammanflätade. Psykologen Siri Helle belyser i denna bok hur dessa tre delar samspelar med varandra.

Att försöka styra sina känslor och tankar är minst sagt inte lätt (se boktipset Känslor som kraft eller hinder). Ett område som är lättare att styra är sitt beteende. Genom att du börjar förändra ditt beteende inom ett område kan du succesivt få dina tankar och känslor förändrade inom samma område. Om du fortsätter med ett beteende, trots att känslan säger (ofta skriker) något helt annat, kan du därför på sikt öva bort rädslor och obehagliga känslor.

Att systematiskt utsätta sig för det som skrämmer och/eller väcker obehag är grunden inom exponeringsbehandling som Siri Helle arbetat mycket med inom sin yrkesroll som psykoterapeut. I denna bok förklarar hon varför det inte alltid är klokt att följa sina känslor och visar på fördelarna med att stegvis förändra sitt beteende istället för att lyssna på känslan.  

Boken Känslofällan går även in på teman så som självkänsla, oro och stress. Skulle du efter denna bok vilja läsa mer inom dessa områden kan jag varmt rekommendera boken Oro: att leva med tillvarons ovisshet av psykologen och psykoterapeuten (och en av mina favoritförfattare) Anna Kåver. Anna Kåver har även skrivet två utmärkta böcker som heter Dansa mjukt med tillvaron och Att leva ett liv, inte vinna ett krig som handlar om acceptans.

Till sist vill jag säga att boken Känslofällan är en läsvärd bok om hur små beteendeförändringar på sikt kan göra stor förändring i vardagen.

 

 

Audience:

Tags:

Review by: Gustaf Hallquist Sunday, April 24, 2022